tiistai 12. toukokuuta 2026

Toukokuun vauhti

 Toukokuun vauhti alkoi jo. On tekemistä monella eri elämänalueella ja sen lisäksi puutarha alkaa paahtaa eteenpäin melkoisella kevään innolla. Sunnuntaina alkoi viimeinen veikkaukseni Koska kukkii-haasteesta kukkimaan. Otin kuvan ensimmäisestä sellaisesta kukasta sirotuomipihlajasta, josta yletin ottamaan kuvan. Veikkaisn tämän kukkivan 15.5. Kukkiminen alkoi siis 10.5. Eli meni viidellä päivällä pieleen.


Muuten kävelin tänään sateen jälkeen, pilvisenä iltana puutarhassa ja otin kuvia talteen. Meillä käy sen verran usein peuravieraita, että olen vähän kauhuissani tulevista kasvimenetyksistä. Sateen jälkeen suihkuttelin taas Trico Gardenia ympäri puutarhaa. Se toki voi jonkin pienenkin sateen jälkeen huuhtoa pois. Olen harmissani teidän kaikkien muiden puolesta, joilla on käynyt erilaiset tuholaiset joko eläinten tai kovan talven muodossa, ikäviä tuhoja puutarhassa. Puutarhasta ja sen kasveista voi tulla rakas harrastus ja joskus tietysti myös työ. Pidän itse myös voimakkaista väreistä puutarhassa sekä syvien värien yhdistelmistä. Tässä alakuvassa yksi suosikkiyhdistelmä tällä hetkellä. Sinistä helmiluljaa, taustalla tumman lila matala esikko ja aniliinit palloesikot.


Myös siniset helmihyasintit ja lilat hyasintit ovat myös sähäkkä yhdistelmä.


Monenlaisia värejä löytyy puutarhasta eri paikoista. Vaaleaa lilaa myös esikon muodossa, joku voisi sanoa tätä vaaleanpunaiseksi, mutta minusta tämä on selkeästi vaalea lila.


Jouluruusuja kukkii yhä, vaikka osa onkin jo kukkinut.


Takapihalla alkaa olla myös väriä. Olen vähän tuosta kuvan alaoikealla olevasta risukasasta huolissani. Siinä ovat kasvaneet jo vuosia talvehtineet laventelit. Ne ovat harmillisen elottomana yhä. Täytyy silti vielä odotella ja luovuttaa vasta ensi kuussa, jos mitään eloa ei näy.



Narsisseja on pompsahdellut kukkaan hieman vaivihkaa, kun niiden kukkavarret kasvavat niin ohuina. Vielä on narsisseja nupuilla, joten eivät ihan heti kuihdu.



Takapihan puolella myös on kukkapenkki, joka on todella vihreä. Vihreyttä tekee monet perennat, hurja vuokkomeri ja mm. punaimikän lehdet. Toki kukkia on myös paljon sekä muutamia värikkäitä lehtiä. Tämä ilahduttaa toki tähän aikaan vuodesta. Täytyisi vain löytää aikaa myös kanttaamiseen. 


Tämäkin kevät tulee olemaan täynnä kaikkea. Kasvimaa on vielä ihan hunnigolla, ehkä ehdin jotain sen kanssa tehdä viikonloppuna. Ainakin toivon niin. Liian monena vuonna olen joutunut tekemään kasvimaalla hommia ensimmäisten hyttysten kanssa samaan aikaan ja se vasta on ikävää. Me saatiin vähän sadetta tänään. Suurimmat sateet menivät ehkä noin 10-20 kilometriä pohjoisempana, joten maa tuskin on vielä kovinkaan kostea. 


Hienoa toukokuuta teille kaikille!

9 kommenttia:

  1. Kaikkea kaunista kukassa.
    Nyt kun vihdoin satoi, niin kasvien kasvu ihan silminnähden piristyi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on jo niin kova vauhti luonnossa päällä, että ei oikein mukana pysy.

      Poista
  2. Kauniita kukkakomboja herkullisissa väreissä! Tähän aikaan keväästä pitäisi ehtiä tekemään monia asioita samaan aikaan. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On monia kukkakomboja. Osa hyvin vahingossakin syntyneitä.

      Poista
  3. Aika lähelle osui tuo sirotuomipihlajan kukinnan veikkauksesi.
    Hienoja väriyhdistelmiä! Tykkäsin erityisen paljon tuosta toiseksi viimeisen kuvan narsissi-esikko-kombosta. Taustan harmaat kivet tuovat ne hyvin esiin.
    Kiirettä meinaa olla täälläkin, tosin nyt ehkä vähän vähemmän kuin muuten koko kevään ajan. Voi kun tietäisi, ettei enää tulisi kylmiä öitä, niin uskaltaisi istuttaa kasvimaalle taimet ja tehdä kylvöt. Nyt olisi maakin sopivan kosteana. Meille tuli ihan mukavasti vettä eilen ja torstaina.
    Toivottavasti peurat pysyvät poissa puutarhastasi. Kasvimenetykset eivät ole yhtään kivoja ja ihan vähiten silloin kun tuholaiset tulevat tuhoamaan juuri kukkaan puhkeavia kasveja.
    Mukavaa toukokuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt vasta meillä alan uskaltaa luottaa öihin. Viime yönä vielä pelkäsin viileyttä. Ehkä ensi yönä pärjää jo monetkin kasvit ulkona.
      Meille tuli myös vettä, vaikka olisi voinut vielä sataa enemmän. Sirotuomipihlaja on usein toukokuun puolivälin kukkija, mutta ainahan veikkaukset voivat mennä pieleen.

      Toivottavasti teilläkin alkaa viileät yöt väistyä.

      Poista
  4. Ihanaa kevätkukintaa!
    Minullakin on vieläkin osa kasvimaan kylvöistä tekemättä ja kanttaus aloittamatta, mutta ehtiihän sitä vielä:)

    VastaaPoista